Soutěž o kočárek MAXI-COSI

Jak vybrat cyklosedačku?

Vytvořeno21.07.2023
Jak vybrat cyklosedačku?
Jak vybrat cyklosedačku?

Aby se váš malý společník při jízdě na kole cítil pohodlně, ale především byl v bezpečí, je pro něj potřeba vybrat správnou cyklosedačku.

Co by taková cyklosedačka měla splňovat a na co si při jejím výběru dát pozor? Nejen to prozradí následující článek.

Z bezpečnostního hlediska by měly být všechny na trhu prodávané sedačky schválené. Vždy se však raději ujistěte, zda daná sedačka splňuje evropskou normu ČSN 14 344 vymezující požadavky pro dětské cyklosedačky.

Podle umístění cyklosedačky vydělujeme typ přední a zadní, příbuznou kategorií jsou cyklovozíky zapřahující se za kolo. Ve srovnání s předními a zadními cyklosedačkami jsou cyklovozíky díky níže umístěnému těžišti bezpečnější. Pokud se převrhne kolo s přední či zadní cyklosedačkou, spadne i s ní. Pokud se však převrhne kolo vezoucí cyklovozík, cyklovozík zůstane stát. Na druhou stranu cyklovozíky nejsou vybaveny airbagy jako v autě – to tedy znamená, že i v cyklovozíku může při nárazu dojít ke zranění.

Přední cyklosedačka

Přední cyklosedačka bývá umístěna mezi řídítky a rodičem. Na plastových sedátkách se nachází klasický tříbodový pás nebo bezpečnější pětibodový pás. Přední sedačku lze umístit buď na horní rámovou trubku, hlavovou trubku (svislá trubka pod řídítky), skrze kterou vede osa řízení, nebo dokonce na sedlovou trubku.

Aby plastová konstrukce nebyla pro dítě nepohodlná, je vhodné volit model s určitým polstrováním (ne všechny cyklosedačky ho mají). Samozřejmou součástí každé cyklosedačky je připevnění nohou, které zabraňuje jejich zapletení do kola. Většinou se jedná o nastavitelné provedení, které umožňuje nastavit nohy do více poloh.

Přední cyklosedačky působí rodičům při jízdě nepohodlí – rodičům se hůře šlape, kolena i ruce musejí mít dále od sebe, sedačku nelze naklopit do pololehu jako v případě zadní sedačky.

Přední cyklosedačky ve srovnání se sedačkami zadními mívají více potíží s kompatibilitou s koly, protože v přední části se nachází více omezujících prvků (řídítka, vidlice, trubky apod.). Na kola se speciálně tvarovanými vidlicemi nebo na kola odpružená tento typ sedačky obvykle umístit nelze, vždy se však raději informujte přímo ve specifikaci daného produktu.

Výbava předních cyklosedaček

  • Přední cyklosedačky mohou být vepředu vybaveny jakýmsi nakloněným „stolečkem“ (přední opěrkou), který má sloužit k odpočinku nebo dokonce spánku unaveného dítěte. Pokud byste ale vjeli do výmolu, síla nárazu by směřovala do obličeje dítěte. Přední sedačky jsou určené na kratší vyjížďky a je tedy vhodnější, když dítě sedí vzpřímeně. Obecně by dítě při jízdě nemělo spát – ve spánku má totiž ochablé svalstvo, kvůli čemuž může tělo různě „plandat“ a zvyšuje se riziko zranění.

  • Některé přední sedačky mohou být vybaveny předními štíty, které mají dítě chránit před různými nečistotami či nepříznivým počasím.

  • Praktickým prvkem může být madlo, za které se může dítě rukama chytit a nezasahuje tak do řízení.

Vhodné pro:

  • menší děti

  • krátké vyjížďky (ježdění po městě apod.)

 

Výhody:

+ rodič má dítě pod kntrolou, vidí na něj

+ dítě má lepší výhled

+ přední sedačka méně ohrožuje stabilitu kola při jízdě (lepší těžiště)

+ větší interkakce dítěte s rodičem

Nevýhody:

- sedačka omezuje při řízení

- nižší komfort pro dítě, nevhodné pro delší vyjížďky

- není kompatibilní s každým kolem

- kratší doba používání

- při nárazu je dítě vystaveno vyššímu nebezpečí

- nižší nosnost

 

Zadní cyklosedačka

Protože se zadní cyklosedačka umisťuje na sedlovou tyč, lze ji umístit prakticky na jakékoliv kolo. Pravděpodobnost kompatibility je mnohem vyšší než u přední cyklosedačky. V případě nekompatibility kola a sedačky lze využít různé nástavce, které zajistí, že cyklosedačka bude na kolo sedět.

Nevýhodou zadní sedačky je to, že rodič nemá dítě pod kontrolou. Pokud však na výlet jedou dva rodiče, jeden z nich může jet za dítětem, a tak ho kontrolovat. Omezení spočívá také ve slabší interakci dítěte s rodičem a limitovaném výhledu dítěte. Na druhou stranu lze zadní sedačky často nastavit do pololehu, jízda s nimi je pro rodiče mnohem pohodlnější (vhodné na delší vzdálenosti), jsou pohodlnější i pro dítě a díky vyšší nosnosti vydrží dítěti po delší dobu.

Některé zadní sedačky jsou k dostání v polohovací verzi – zádovou opěrku či dokonce celou sedačku lze mírně naklonit do více poloh. Tato funkce je praktická ve chvíli, kdy dítě usne. Díky mírnému záklonu mu hlavička nebude přepadávat dopředu. Záklon je pouze mírný, ve větším měřítku by byl pro dítě nebezpečný. Obecně platí, že čím přímější posed, tím mírnější následky v případě nárazu. Proto se ani v autosedačce nedoporučuje, aby děti seděly v přílišném záklonu – v případě nárazu by dítě mohlo podklouznout spodem.

Zadní sedačky k dostání ve dvou variantách upevnění:

  • samonosné – na dvě ocelové tyče přichycené přímo na rám kola, většina modelů

  • na nosič – v takovém případě se musíte spoléhat na kvalitu nosiče, okrajová varianta

 

Vhodné pro:

  • mírně delší trasy

Výhody:

+ některé lze nastavit do pololehu

+ pohodlnější jízda pro rodiče

+ vyšší komfort pro dítě, dítě zde vydrží po delší dobu jízdy, prostornější typ sedačky

+ kompatibilní s většinou kol

+ vydrží do vyššího věku dítěte

+ vyšší nosnost

Nevýhody:

- rodič nemá nad dítětem kontrolu

- dítě má omezenější výhled

- omezená interakce rodiče s dítětem

Cyklovozík

Cyklovozíkem rozumíme jakýsi „přívěs“ za jízdním kolem rodiče. Jedná se o „kočárek“, ve kterém dítě může pohodlně sedět nebo dokonce pololežet, kde má svůj prostor, kde si může hrát s hračkami a kde je upevněno bezpečnostním pásem. Na rozdíl od předchozích typů cyklosedaček v cyklovozíku děti vydrží mnohem delší dobu, lze s ním absolvovat i dlouhé túry. Cyklovozíky zpravidla můžete zakoupit v obchodech s kočárky, vybírat ale můžete i v cykloprodejnách. Vedle běžných modelů jsou k dostání i širší modely pro uložení dvou dětí.

Vzhledem k mnohonásobně větší velikosti se cyklovozík může potýkat s potížemi při průjezdu užšími prostory, například lesní pěšinkou. Nejčastěji tento typ „cyklosedačky“ volí sportovně založení rodiče, kteří jej využívají také například na brusle, na běh, či na něj v zimě nasadí speciální lyže a vyrazí na běžky. Cyklovozík lze připojit na většinu jízdních kol, pokud tomu tak není, k připojení slouží adaptér – platí zvlášť pro speciální sportovní kola, konstruovaná jinak než běžná kola.

Svou velikostí může na první pohled cyklovozík působit jako velmi těžké závaží, méně vhodné pro ženy. Cyklovozíky však mají velká kola a poměrně malý odpor, díky čemuž nevytvářejí příliš velkou zátěž, a to ani při jízdě do kopce – běžně tedy s cyklovozíky jezdí i maminky.

Co by měl splňovat dobrý cyklovozík?

Provedení cyklovozíků je velmi široké množství, dobrý cyklovozík by však měl splňovat řadu požadavků:

  • primárně velká kola – čím větší kolo, tím snadněji vozík jede a tím je jízda pohodlnější (zvlášť na nerovnostech)

  • krytí proti odlétajícímu nepořádku od kola, proti muškám, kamínkům, poletujícímu hmyzu

  • úprava proti dešti

  • bezpečné připoutání dítěte

  • opěrky, vypolstrování

  • kvalitní odpružení cyklovozíku

  • bezpečnostní prvky jako např. odrazky, bezpečnostní vlaječka ad.

 

Vhod přijdou také tyto vlastnosti:

  • možnost pohodlného sklopení jednou rukou

  • odnímatelnost sedadel umožňující snadné čištění

  • možnost přikoupit držák na pití, úložné kapsy

Vhodné pro:

  • rodiče aktivní cyklisty

  • dlouhé jízdy

 

Výhody:

+ cyklovozík lze odpojit, poté k němu připojit menší kolečka a vytvořit kočárek (krátkodobé využití)

+ ve strovnání s přední i zadní cyklosedačkou je cyklovozík bezpečnější

Nevýhody:

- vyšší cena

- omezený průjezd v užších prostorech

- nelze přenášet jako přední a zadní cyklosedačky

- prostorově náročnější na uskladnění

 

Parametry

• Účel použití (délka cesty)

Cyklosedačku vybírejte podle toho, na jakých cestách ji budete používat:

  • jízda na krátké vzdálenosti (např. jízdy ve městě) – přední cyklosedačky, přímo městské sedačky; díky menší hmotnosti i rozměrům na kole tolik nepřekáží, nemusejí mít tak bohatou výbavu

  • delší trasy – bohatší vybavenost, více opěrek, větší opěrky, více polstrování, možnosti polohování, nastavitelnost pásů umožňující použití sedačky i ve vyšším věku dítěte

• Bezpečnost

  • Bezpečnost u přední vs. zadní cyklosedačky

Velkou výhodou přední sedačky je, že rodič na dítě vidí a má nad ním kontrolu, při jakémkoliv nárazu je však dítě vystaveno mnohem vyššímu nebezpečí. Na druhou stranu ani úrazy v zadní části kola nejsou výjimkou, protože zadní část se snadněji převáží, zejména pak v případě jízdy do kopce. Pád dítěte na záda při převážení kola je velmi zrádný. Která ze sedaček je v tomto ohledu bezpečnější, nelze jednoznačně říct, proto je nutné s dítětem jezdit skutečně opatrně a v každém případě ho vybavit cyklistickou helmou. Naprosto vyloučená je nebezpečná, extrémně rychlá jízda. Cyklosedačka neslouží k závodům ani na mnohakilometrové túry, ale je určena na jakousi kratší „vyhlídkovou“ jízdu. Děti totiž na cyklosedačkách poměrně rychle usínají a může jim „plandat“ hlavička. Měli byste jezdit po tak dlouhou dobu, po jakou je dítě schopno udržet pozornost a neusnout.

 

  • Bezpečnostní pásy

Sedačky mohou být vybavené tříbodovými nebo bezpečnějšími pětibodovými pásy. Zároveň je dobré, aby bezpečnostní pásy byly zespod vyztužené/polstrované dalším materiálem (zabraňuje zařezávání pásů do těla).

• Věk dítěte

Obecně platí, že dítě lze v sedačce vozit nejdříve ve chvíli, kdy má páteř vyvinutou natolik, že zvládá samo sedět a udrží hlavičku, ovšem s přilbou. Dítě musí mít bezpodmínečně vždy nasazenou přilbu. Pozor! Může se stát, že bez přilby dítě hlavu udrží, ovšem s váhou přilby už mu hlavička klimbá. V takovém případě dítě na jízdu v cyklosedačce ještě není zralé.

Udržení hlavičky není jediným ukazatelem. Cyklosedačky by v manuálu měly podávat informaci o tom, pro jaký konkrétní věk je daný model sedačky konstruován. Přestože dítě může udržet hlavičku už například v 8 měsících, rozhodně by nemělo být voženo v sedačce určené pro děti od 9 měsíců.

Do cyklovozíku lze pro menší děti využít tzv. miminkovník – závěsné lůžko, do kterého lze vložit děti už od (podle modelu) 1 měsíce věku. S takto malým miminkem ale v praxi není vhodné jezdit za kolem v cyklovozíku, je to spíše možnost, jak lze vozík začít využívat co nejdříve, ale miminkovník je určený spíše na pouhé procházky. Vždy si u daného provedení ověřte, pro jaký minimální věk je daná sedačka určena.

Každé dítě je individuální, proto v případě dětí do jednoho roku věku proberte vhodnost jízdy v cyklosedačce či cyklovozíku s dětským lékařem. Některé děti mohou být schopny sedět v půlroce, jiné v roce. Tak jako tak obecně platí, že děti do jednoho roku věku cyklosedačky v oblibě příliš nemají.

• Nosnost

Při jízdě je nutné dodržovat maximální nosnost. Obecně platí, že přední cyklosedačky ji mají nižší (cca do 15 kg) než cyklosedačky zadní (cca 22 kg). Není však nutné hnát se za co nejvyšší nosností – váhu 20 kg už mají většinou pětileté děti, které už se nechtějí pouze pasivně rozhlížet z cyklosedačky, ale zdolávat silnice samy.

• Kompatibilita s kolem

Před koupí si vždy ověřte kompatibilitu s vaším kolem. Jízdní kola mají různé tvary a designy rámů, z nichž některé jsou pro umístění cyklosedačky nevyhovující. Sedačky jsou konstruované pro kola s běžnými rámy, potíže mohou mít různá speciální kola (například závodní, odlehčená, elektrokola apod.). Cyklisté, kteří vlastní závodní kola, mnohdy proto volí cestu dvou kol – závodního, na které nelze umístit sedačku, na ježdění bez dítěte a běžného na ježdění s dítětem.

Problémy s uchycením mohou mít například některá silniční kola. Přední sedačky se lépe umisťují na městská kola s vyříznutým rámem, naopak problematické může být uchycení na pánských kolech, u nichž vede rám kola až k řídítkům. Problémy s ukotvením mohou mít také některá odpružená kola. Vždy je proto vhodné kompatibilitu cyklosedačky s kolem fyzicky vyzkoušet.

• Uchycení nohou

Každá sedačka musí umět uchytit nohy dítěte k cyklosedačce, aby neplandaly a nezachytily se do kola. Děje se tak prostřednictvím plastových nebo textilních pásků. Nemusíte se bát – plast je spolehlivou ochranou. Nohy nemohou být k sedačce vyloženě silně „připoutány“, protože v případě nehody je nutné dítě ze sedačky co nejdříve vysvobodit. Ideální je volit řemínky, které lze odepnout jednou rukou.

 

Prvky správné a bezpečné sedačky

  • sedačka musí mít dobře provedené uchycení nohou

  • boční ochrana sedačky (některé sedačky boční strany v podstatě nemají, jedná se spíše pouze o sedátka)

  • větší množství upínacích prvků

  • bohatší polstrování (čím více materiálu kolem dítěte, tím vyšší ochrana)

  • nastavitelné upínání (pásky) k upevnění nohou (některé děti mají kratší nožky, které vyžadují delší pásky)

 

Užitečné mohou být i další prvky:

  • popruh upínatelný magnetickou či jinou bezpečnostní přezkou, kterou dítě nedokáže odepnout

  • postranní otvory sloužící jako držadla na ruce

  • systém odpružení tlumící nárazy

• Doplňky

K cyklosedačkám lze dokoupit opěrátka sloužící k opření hlavy dítěte, plexisklo (štít) proti hmyzu, dále pak madlo, za které se dítě může chytit a držet se. Další možností je pláštěnka na cyklosedačku, kterou využijete v případě, že jedete bez dítěte – pouze se sedačkou – a začne pršet. Dokupovat lze různé polstry. Užitečným doplňkem jsou také různé reflexní prvky (odrazky, blikačky apod.). Pro případy používání sedačky na dvou kolech se vyplatí adaptéry, které přemístění z jednoho kola na druhé velmi usnadní a urychlí.

• Polstrování

U některých sedaček je polstrování odnímatelné, z jiných polstrování nevyjmeme. Polstrování, které je do sedačky přímo všité, tak můžeme umýt pouze ručně přímo na sedačce. Ani odnímatelné polstrování však není vhodné vyloženě prát – polstrování není vyrobeno z běžného materiálu, musí být vyrobeno tak, aby odolávalo dešti apod. Zda je daný model vhodný k praní nebo ne, se dočtete na informativním štítku produktu. K dostání je i varianta dvojího zbarvení polstrování (z každé strany jiná barva), díky nimž můžete sedačku používat dle libosti ve dvou barvách. Čištění mohou usnadňovat vodoodpudivé materiály.

• Materiál

Konstrukce sedačky musí být zhotovena z oceli, zbytek sedačky je z důvodu snížení celkové hmotnosti vyroben z plastu, nemusí to však být pravidlem – existují i sedačky, které na kovovém rámu nemají umístěnou plastovou konstrukci, ale látkový potah.

• Cena

Má smysl investovat do dražší cyklosedačky? Vyšší třída cyklosedaček se od té nižší liší především vyšší mírou polstrování, možností naklápění cyklosedačky dozadu a také množstvím materiálu, především v oblasti nohou – zda se jedná pouze o tyče zakončené „pedály“, nebo o materiál, který obepíná nohu po celé délce.

 

Na co si dát pozor
  • Zkontrolujte si kompatibility kola a sedačky, jedná se o nejčastější problém. Ani kompatibilita kola a sedačky však není všechno. Pokud to prodejce umožňuje, vyzkoušejte se se sedačkou s dítětem skutečně projet. Není výjimkou, že sedačka na kolo pasuje, ovšem při jízdě rodič zjistí, že je naprosto nevyhovující. Platí především pro přední cyklosedačky.
  • Pozor při vožení starších dětí. Protože se v sedačce nudí a raději by jezdily na kole samy, v sedačce mohou více zlobit, a rodiči tak ztěžovat jízdu. Vyšší váha dítěte rodiče více „rozhodí“. Na druhou stranu starší děti už mají vyvinutější kosti a svaly a případný pád by nenesly tak těžce jako děti menší.

Sdílej článek na: